Filosofian maisteri, Jyväskylän yliopisto
Pääaine: venäjän
kieli ja kulttuuri, syventävät aineopinnot
Nämä opinnot ovat antaneet minulle laajaa ja syvällistä ymmärrystä venäläisestä yhteiskunnasta, historiasta ja mentaliteetista. Venäjän kielen osaamiseni on laajaa, ja osaan analysoida kielen rakennetta ja erityylisiä tekstejä.
Nämä opinnot ovat antaneet minulle laajaa ja syvällistä ymmärrystä venäläisestä yhteiskunnasta, historiasta ja mentaliteetista. Venäjän kielen osaamiseni on laajaa, ja osaan analysoida kielen rakennetta ja erityylisiä tekstejä.
Sivuainekokonaisuus: psykologian aineopinnot
On kiehtovaa oppia ihmismielen lainalaisuuksia, ja tietää, miten ihminen oppii ja kehittyy, ja mitä aivoissa tapahtuu. Ymmärrän mielenterveysongelmia ja niiden syitä ja ilmenemismuotoja.
On kiehtovaa oppia ihmismielen lainalaisuuksia, ja tietää, miten ihminen oppii ja kehittyy, ja mitä aivoissa tapahtuu. Ymmärrän mielenterveysongelmia ja niiden syitä ja ilmenemismuotoja.
Muut
opinnot: kiinan kielen ja kulttuurin kursseja, opiskelijavaihto Kiinassa
Humanististen tieteiden kandidaatti, Itä-Suomen
yliopisto, Joensuu
Pääaine: venäjän
kieli ja kulttuuri, perus- ja aineopinnot
Sivuainekokonaisuudet: kasvatustieteen perusopinnot,
psykologian perusopinnot
Kasvatustieteet auttavat ymmärtämään ihmisen oppimisen ja henkisen kasvun yleisiä kehityslinjoja, ja psykologia yksilön normaalia kehityksen häiriintymistä syineen ja seurauksineen.
Kasvatustieteet auttavat ymmärtämään ihmisen oppimisen ja henkisen kasvun yleisiä kehityslinjoja, ja psykologia yksilön normaalia kehityksen häiriintymistä syineen ja seurauksineen.
Muut
opinnot: kiinan kieli ja kulttuurin kursseja, erityiskasvatustieteen kursseja
Erityiskasvatustieteen opinnoissa keskityimme oppilaiden oppimisvaikeuksiin ja erilaisiin keinoihin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tukemiseen.
Erityiskasvatustieteen opinnoissa keskityimme oppilaiden oppimisvaikeuksiin ja erilaisiin keinoihin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tukemiseen.
Sivuaineeni täydentävät sopivasti mielenkiinnon kohteitani ja luovat uudenlaisia työmahdollisuuksia; olen opiskellut psykologiaa (perus- ja aineopinnot), kasvatustieteitä (perusopinnot) ja erityispedagogiikkaa. Ihmisten kanssa työskennellessä psykologisten tekijöiden huomioonottaminen on tärkeää, sillä se vaikuttaa ihmisen toimintaan niin monella tavalla. Mahdollisen tutkimuksen saralla esimerkiksi monikieliset perheet ja kielenoppimisessa tapahtuvat psykologiset prosessit voisivat olla mielenkiintoinen tutkimuksen aihe.
Kuva: Veli-Pekka Ikonen
GRADU JA KANDI
Maisterin Pro gradu -tutkielma eli tuttavallisemmin gradu on osoitus siitä, että pystyn kirjoittamaan tieteellistä tekstiä ja osallistumaan tutkimuksen tekoon. Pääaineestani johtuen kirjoitin työni venäjäksi. Graduni aihe on gender-kasvatus Venäjällä (Гендерное воспитание в России). Tarkoituksenani oli selvittää, millaista sukupuoleen liittyvä kasvatus nyky-Venäjällä on, ja millaisiin käsityksiin se perustuu. Oletukseni oli, että kasvatus on Venäjällä perinteisempää ja tiettyihin sukupuolirooleihin kasvattavampaa kuin länsimaissa. Venäjällä mies- ja naisroolit ovat melko selkeät, tosin erilaiset kuin länsimaissa. Tarkastelen gradussani Venäjän yhteiskunnan kannalta joitain historiallisia ja kulttuurisia tekijöitä, ja tutustun hieman länsimaiseen sukupuoleen liittyvään sukupuolineutraaliuteen ja feminismiin, tarkastellen niiden mukanaan tuomien ilmiöiden positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia. Hyödynnän gradussani diskurssiivista lähestymistapaa. Diskurssianalyysin kohteena on kieli (teksti, puhe, kuvat) ja sen käyttö eri asiayhteyksissä, jotka luovat erilaisia merkityksiä. Tällaisia diskurssiivisesti rakentuneita sukupuoleen liittyviä merkityksiä gradussani tutkin.
Kandidaatin tutkielmassa eli kandissa tutkimukseni aiheena olivat lasta tarkoittavat sanat venäläisissä kehtolauluissa (Названия ребенка в русских колыбельных песнях). Ensin poimin muutamista venäjänkielisistä kehtolauluista lasta tarkoittavia substantiiveja, sitten analysoin niiden merkityksen, ja etymologian eli sanojen alkuperän. Saatujen tulosten perusteella jaottelin sanat neljään eri ryhmään. Näin ollen kandintutkielmani kuuluu leksikologiaan eli sanasto-oppiin. Sekä graduni että kandini ovat olleet laadullista (kvalitatiivista) tutkimusta.
Kommentit
Lähetä kommentti
Voit halutessasi jättää kommentteja tai parannusehdotuksia blogistani! :)